5 juli 2021

Jan Bert Heinen, Fractievoorzitter SGP Bunschoten

Voorzitter, geachte aanwezigen,

Prediker

In het Bijbelboek Prediker (hoofdstuk 3 vers 1) wordt melding gemaakt dat alles een bestemden tijd heeft, en alle voornemen onder de hemel zijn tijd heeft. Vandaag tijd om een moment stil te staan bij verleden, heden en toekomst. Zolang de spreektijd niet wordt overschreden.

We moeten constateren dat de wereld er in de afgelopen tijd niet beter op geworden is. Conflicten, rampen en aanslagen wisselen elkaar in rap tempo af. Men zegt dat de tijd alle wonden heelt.. maar slaat er nog veel meer. Veraf en dichtbij. Ook in ons mooie dorp.

Coronavirus

De behandeling van de kadernota begroting 2022-2025 gebeurt in een periode waarin het coronavirus nog steeds actief is. Onlangs zijn verruimingen ingezet en die worden door veel inwoners al een bevrijding gezien. De 24 uurs economie komt langzaamaan weer op gang. Het gaat best goed met de economie aldus het Centraal planbureau. De Ned. Economie reageerde opvallend flexibel op de coronapandemie. In 2022 zou de economische groei 3,5 procent bedragen. Evenveel groei als er geen pandemie zou zijn geweest. Ook de werkloosheid zou volgend jaar op een normaal niveau van 4,5 procent liggen. En toch blijft het echter nog onzeker wat de impact van de coronacrisis is op de economie, de zorg en de werkgelegenheid. Minister De Jonge van Volksgezondheid ziet een reëel scenario dat in het najaar het coronavirus opnieuw kan opvlammen, mogelijk door nieuwe mutaties waartegen vaccins onvoldoende bescherming bieden. De tijd zal het leren.

Regering

Het is niet de eerste keer dat er een kadernota wordt opgesteld in een periode dat er nog steeds geen nieuwe regering is. Het nadeel hierbij is dat hierdoor er nog de nodige besluiten blijven liggen die de financiën van de gemeenten raken. Besluiten over belangrijke thema’s, zoals de herijking van het gemeentefonds, de extra middelen voor de jeugdzorg, maar ook voor de omgevingswet en het klimaatbeleid. Dan hebben we het nog geen eens over de naweeën van de toeslagenaffaire en andere landelijke problemen die er spelen met betrekking tot woningbouw en immigratie.

Terug naar het hier en nu. In vrijheid, zelfstandigheid en op gepaste afstand mogen wij nog als raad van de gemeente Bunschoten ons buigen over de kadernota als klein onderdeel van de begroting.

Laatste kadernota

Wij zijn al weer aangekomen bij de behandeling van de laatste kadernota van deze raadsperiode. Over enkele maanden zijn er al weer nieuwe verkiezingen. We kunnen als SGP fractie terug kijken op een  boeiende en intensieve periode waar wij als fractie in samenwerking met andere partijen besluiten hebben genomen en het nodige voor ons dorp hebben bereikt. Ook de samenwerking met de coalitie partijen ervaren wij als zeer positief. De SGP heeft in de afgelopen periode laten zien dat zij bestuursverantwoordelijkheid kan en wil nemen. Wij gaan daarom gesterkt en met vertrouwen de verkiezingen tegemoet. En willen we verder bouwen aan onze mooie gemeente Bunschoten.

Uitgangspunten kadernota begroting 2022

In deze kadernota kunnen we aan de hand van genoemde uitgangspunten zien welke lijn er gekozen is voor het opstellen van de programmabegroting 2022-2025. Uitgangspunt hierbij blijft een reëel sluitende meerjarenbegroting. Vorig jaar zijn er al maatregelen ingezet gezet om te komen tot gezonde financiële positie. In deze kadernota wordt de voortgang op deze onderdelen vermeld.

De financiële positie van de gemeente is de afgelopen periode verder versterkt. De jaarrekening 2020 laat een mooi positief resultaat zien van € 3,4 miljoen. De reservepositie is fors toegenomen en de verwachting is dat dit verder zal toenemen. Het weerstandvermogen wat in de afgelopen jaren is opgebouwd is meer dan voldoende om de geïnventariseerde risico’s op te vangen. Een belangrijke financiële indicator die in het coalitieakkoord is genoemd is de solvabiliteit. Streven naar een percentage van 30 is het uitgangspunt. We hebben er alle vertrouwen in dat met de genomen maatregelen het gewenste percentage gerealiseerd kan worden.  Het is jammer dat de door  gewijzigde wetgeving de precarioheffing op kabels en leidingen stopt per 1 januari. Dit heeft onze gemeente € 4,8 miljoen opgeleverd.

Ontwikkelingen bestaand beleid noodzakelijk

Bunschoten is een ambitieuze en dynamische gemeente. Dit komt vooral tot uitdrukking in de investeringen binnen de grondexploitaties voor woningbouw in Rengerswetering en bedrijventerrein de Kronkels-Zuid. Het is goed dat er verder gebouwd wordt aan onze gemeente.

Majeure ontwikkelingen

In de kadernota worden diverse Majeure ontwikkelingen in beeld gebracht, zoals de investeringen op basis van het nieuwe wegenbeheerplan waaronder reconstructie Frans Jacobsweg  en de reconstructie Vinkenweg. Het is  goed dat wegen mede gelet op hun staat worden aangepakt. We wachten even de reactie van de wethouder af op het amendement “Reconstructie wegen” van de CU die op zich een goed punt hebben.

Sociaal Domein

De taakststelling in het sociaal domein lijken we als een “soort hete aardappel” voor ons uit te schuiven in de hoop dat de overheid met geld over de brug komt. Er blijkt verder in die zin hoop te gloren aan de horizon, maar of dat voldoende zal zijn moet nog blijken. Voor 2021 in ieder geval niet en voor 2022 en volgende jaren moet er ± € 1 miljoen bij willen we de kosten kunnen dekken uit het gemeentefonds.  Wij steunen het onderzoek van de wethouder om breder in het sociaal domein te kijken of er mogelijkheden zijn de taakstelling in te vullen.  Wij hebben hierbij een tweetal vragen.

1. Wanneer komt de wethouder hiermee terug naar de commissie? 2. De afschaffing van de verevening zou al een mooie invulling kunnen leveren. Wij willen graag geïnformeerd blijven worden over de ontwikkelingen op dit gebied?

Afvalinzameling

Ook de invoering van nascheiding van huishoudelijk afval gaat van start per 1 januari 2022, met als oogmerk het serviceniveau te verhogen. De SGP-fractie vind het niet fair om hetzelfde tarief voor zowel eenpersoons- als meerpersoonshuishoudens voor het komend jaar in te voeren. Wij pleiten ervoor om de differentiatie intact te houden. We dienen daartoe het amendement “Tariefdifferentiatie afvalstoffenheffing” in.

Nieuw/beleid wensen

Met betrekking tot de organisatie ontwikkeling zijn wij benieuwd naar het onderzoek naar het effect van de zelfsturende teams, voordat wij verdere keuzes maken. De daarbij behorende motie “evaluatie organisatieontwikkeling” steunen wij.

Graag zouden wij de huidige camera’s in het centrum willen vervangen en uitbreiden zoals in de commissie B&M reeds is aangegeven, met uitzondering van het live meekijken middels het amendement “Vervangen camera’s centrum” dat wij mede indienen.

Afschrijvingstermijn scholen

De SGP-fractie staat achter het verkorten van de afschrijvingstermijn van schoolgebouwen. Wat ons betreft is het een tussenstap terug naar 40 jaar. De huidige 60 jaar is niet realistisch, zeker niet als deze gebruikt wordt in de afweging tussen renovatie 25 jaar of nieuwbouw 60 jaar van een school. Nieuwbouw zal dan vrijwel per definitie voordeliger zijn. Het amendement steunen we.

Aanpak van drank en drugs

Aanpak van drank en drugs blijft voor de SGP een zeer belangrijk aandachtspunt. Wij pleiten voortdurend voor een sluitend alcohol en drugsbeleid, waarbij niet alleen maatregelen op het gebied van preventie, vroegsignalering, inrichting van de omgeving (zoals reclames) en handhaving voldoende zijn geborgd, maar dat ook alle betrokkenen (scholen, verenigingen, horeca, kerken etc.) hetzelfde beleid uitdragen. We zijn daarom ook mede indiener van het amendement “Plan van aanpak drank en drugs” en de motie “Rioolwateronderzoek opiaten”.

Kerntakendiscussie

Het college is goed op weg om de uitwerking van de  taakstelling kerntakendiscussie te realiseren voor de jaren 2022 ten met 2024. De taakstelling is wel een speerpunt van de provincie waarop de begroting straks zal worden beoordeeld. Vraag: hoe ziet de wethouder de voortgang op dit onderwerp in relatie tot dit speerpunt van de provincie?

Ontwikkeling lokale lastendruk

In het coalitieakkoord streven wij ernaar om bij de goedkoopste gemeenten van Nederland te blijven horen. Daarbij willen wij de OZB zo laag mogelijk houden en als de financiële ruimte het toelaat deze te verlagen. Die financiële ruimte lijkt er te zijn. We noemden al de opbrengst precario op kabels en leidingen, maar ook het goede resultaat over 2020 zijn er voorbeelden van.  We zien kansen en zijn daarom mede indiener van de motie “Verlaging onroerende zaakbelastingen”. Het verlagen van de OZB zal met name de huiseigenaren een voordeel opleveren. Wij willen het college vragen ook te onderzoeken of het mogelijk is de niet huiseigenaren hierin te betrekken.

Verder zijn we nog mede indiener van de volgende moties:

-          Fontein Spuiplein

-          Veilige Oude Bocht

-          Verkiezingsborden

-          Parkeren centrum

Deze kadernota geeft een perspectief voor een reëel sluitende meerjarenbegroting 2022-2025 en een gezonde financiële positie. Dat kan nog verder worden versterkt als het Rijk extra middelen beschikbaar stelt voor o.a. de jeugdzorg vanuit de 1,3 miljard die is toegezegd wat voor de gemeente Bunschoten 1,4 miljoen euro extra inhoud.  Wij zien dit als een goed uitgangspunt voor 2022 het jaar waarin de verkiezingen voor de gemeenteraad worden gehouden.

De SGP zal zich de komende tijd constructief blijven opstellen en inzetten voor blijvende waarden en nieuwe wegen. Dit in het belang van onze inwoners. Bouwen aan vertrouwen in de gemeente Bunschoten moet hierbij het uitgangspunt zijn.

Voorzitter, we gaan afronden. We leven nog in de tijd van de genade. De wereld verandert met de dag. Gelukkig hoeven wij het niet van onszelf te verwachten, maar mogen we ons werk in biddend opzicht doen in afhankelijkheid van onze Heere. We bidden dat ons werk als raad, van u als college en onze ambtenaren gezegend mag worden, tot eer van Hem en tot welzijn van onze inwoners.