12 december 2022

Zuinig op onze identiteit

Door Huig van Barneveld Raadslid SGP

November 2022

Al langere tijd mag ik voor de SGP politiek actief zijn in Bunschoten. Eerst als burgerlid, vervolgens als wethouder en nu als raadslid. Ik doe het met veel plezier.

Tijdens mijn wethouderschap hield ik me o.a. bezig met wonen en ruimtelijke ordening. Onderdeel van mijn portefeuille was ook de invoering van de Omgevingswet.

Nu ga ik het zeker niet hebben over doel en inhoud van deze wet. Wel wil ik er iets uitlichten. Om richting voor de toekomst te bepalen is het belangrijk te weten wat voor gemeente we zijn. We hebben daartoe heel veel informatie opgehaald bij onze inwoners, bedrijven, instellingen en andere betrokkenen. Hiermee hebben vastgesteld wie we zijn, wat onze identiteit is. Het gaat hierbij niet alleen om een herinnering aan wat voorbij is maar we hopen dat hetgeen we in het verleden mochten ontvangen dienstbaar mag zijn voor heden en toekomst.

Door de eeuwen heen is deze identiteit gevormd. Het voorgeslacht heeft moeten vechten voor het bestaan. Het waren vaak zware tijden zowel in het boerenleven alsook in de visserij. Maar er was ook een afhankelijk leven, een leven dicht bij de HEERE.

Wie zijn wij?

Belangrijke kenmerken van onze identiteit zijn: “De mensen uit Bunschoten zijn gericht op doen, ondernemen, mouwen opstropen. Vrijheid en zelfredzaamheid zijn een groot goed. Er is een sterke sociale samenhang. Men is tolerant en kijkt naar elkaar om. De gemeente is uniek in ligging, cultuur en in het christelijk karakter. Zondag is in onze gemeente nog rustdag”. (Bron: Koersdocument van de Omgevingswet).Het zijn waarden waar we dankbaar voor mogen zijn. Ook waarden waarvan we proeven dat in ons voorgeslacht de HEERE, als Schepper en Onderhouder van hemel en aarde, het laatste woord had. Er verandert veel in onze samenleving, grenzen worden jammer genoeg verlegd. Laten wij ons echter blijven inzetten die mooie waarden te behouden voor de toekomst en deze ook te benutten voor de verdere ontwikkeling van ons dorp. Zo kunnen we ook richting geven aan de grote onderwerpen waar we mee bezig zijn, zoals wonen, werken en het buitengebied.

Als raadslid mag ik een bijdrage leveren aan deze belangrijke onderwerpen en ik wil er dan ook wat dieper op ingaan.

Wonen: eerlijke verdeling

Wonen gaat iedereen aan. Een veilig thuis is een eerste en dus belangrijke levensbehoefte. Landelijk is er een groot tekort aan woningen. Ook in ons dorp is er behoefte aan meer woningen, zowel voor starters, ouderen maar ook voor nieuwe doelgroepen zoals arbeidsmigranten en statushouders. Historisch gezien staat eigen woningbezit in ons dorp hoog aangeschreven. Als SGP willen we dit blijven stimuleren en zullen we ons inspannen om betaalbare woningen te realiseren. Als het aan ons ligt moeten die woningen niet alleen in Rengerswetering komen, maar ook op andere plaatsen in ons dorp, waar gebouwd kan worden. Op die plaatsen niet alleen dure appartementen maar zoeken naar creatieve oplossingen waar ook kopers met een wat smallere beurs kansen krijgen.

Werken: ruimte voor groei.

Wonen en werken zijn bij ons altijd nauw met elkaar verbonden geweest. Veel mooie bedrijven hebben zich de laatste decennia ontwikkeld, veelal met gemotiveerde medewerkers uit ons eigen dorp. Er zijn veel initiatieven, bestaande bedrijven groeien en nieuwe bedrijven dienen zich aan. Vandaar dat de SGP het belangrijk vindt mogelijkheden tot groei te bieden aan onze bedrijven. Het is dan ook belangrijk dat het nieuwe industrieterrein De Kronkels-Zuid snel gerealiseerd zal worden. In onze visie moet het een industrieterrein worden van hoge kwaliteit, met aandacht voor het klimaat en waarbij zorgvuldig met de schaarse ruimte wordt omgegaan.

Het Buitengebied: Waardering voor de boer.

Tenslotte het prachtige polderlandschap. Hier komen verschillende functies samen zoals, agrarische activiteiten, natuurbeheer en recreatie. Het buitengebied heeft zich gevormd tot wat het nu is, een uniek gebied. Een gebied waar het goed toeven is. Onze boeren hebben hieraan een grote bijdrage geleverd. Generatie op generatie werd met veel toewijding het land bewerkt en heeft dierenwelzijn centraal gestaan. Ze zijn goede rentmeesters van Gods mooie schepping en voorzien de mens van eerlijke producten. Het is nog steeds een genoegen om een boerenerf te betreden en te zien wat daar allemaal gedaan wordt.

Wij zullen ons blijven inzetten voor een gezonde, toekomstgerichte agrarische sector waarbij zekerheid voor de boer geboden wordt en ook recht aan het milieu gedaan wordt.

Moeilijke en onzekere tijden.

We leven in een moeilijke en onzekere tijd. Er zijn dan ook veel sociale vraagstukken die onze aandacht vragen. Maar ook de hiervoor genoemde onderwerpen zullen de komende tijd verder aan de orde komen. Als SGP willen we ons er graag voor inzetten en vanuit een geopende Bijbel politiek bedrijven. Daarbij beogen we de eer van God en het welzijn van alle inwoners van ons mooie dorp.