8 april 2016

Werkbezoek bij Koelewijn's Haringinleggerij B.V.

De SGP-fractie en enkele bestuursleden brachten vorige week vrijdag een werkbezoek aan Koelewijn’s Haringinleggerij B.V. Zij spraken met de twee gedreven en enthousiaste directieleden Gerrit Ruizendaal en Jacco Ootjers over verleden, heden en toekomst van dit prachtige bedrijf.

"D. Koelewijn's Haringinleggerij BV" stamt uit 1931; het jaar dat Dirk Koelewijn (Willemszoon), van origine visser op de Zuiderzee, besluit een haringinleggerij te starten. Hij weet een geheel eigen en uniek receptuur te ontwikkelen voor de conservering van haring, met als resultaat de nog altijd alom bekende en gewaardeerde potten zure haring, rolmops en braadharing.

Tegenwoordig staat Koelewijn’s haringinleggerij b.v. bekend als een  kwaliteitsgroothandel in vis en visproducten. Vanuit het pand in Spakenburg vindt de gerookte of ander sinds verwerkte en verpakte vis vervolgens de weg naar de tussenhandel waaronder markten, viswinkels en viskramen.

De zorg voor snelheid, flexibiliteit en service, maar ook het leveren van kwaliteit, is niet allen  vanzelfsprekend maar ook de kracht van dit bedrijf. Dagelijks staat een team van ongeveer  honderd mensen klaar die met kennis van zaken en zorg voor het product. Mede daardoor is Koelewijn’s haringinleggerij uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers van de markt.

,,Dit als inleiding die verzorgd werd door Gerrit Ruizendaal voordat wij met Jacco Ootjers een rondleiding maakten door het bedrijf. Jacco liep met ons door het hart van de organisatie.’’ Van verkoopkantoor, administratie, vrieshok tot de fileerders. Onder het wandelen door de verschillende hallen werden vele vragen gesteld en beantwoord. Ondanks dat er steeds meer winkels op zondag open gaan, heeft dit geen effecten op Koelewijn’s haringinleggerij. De samenwerking met de gemeente is heel goed wat fijn is zeker met het oog op de ontwikkelingen bij Koelewijn’s haringinleggerij in de komende tijd.

De SGP-fractie was zeer onder de indruk van het reilen en zeilen van dit bedrijf dat is uitgegroeid van transportfiets naar vrachtwagen, van potje haring tot gerenommeerde groothandel. En ,,om te proeven wat er zoal bij Koelewijn verwerkt wordt kregen wij allen zure en gerookte haring mee . Het was voor de fractie van SGP-Bunschoten een zeer geslaagd werkbezoek.’’