7 maart 2022

Voor de (d)raad door Jan Bert Heinen februari

'Blijven inzetten voor gemeente, die veel te bieden heeft maar ook veel te verliezen!

In de laatste voor de (d)raad van deze raadsperiode is het goed om kort terug te blikken

In coalitieverband zijn veel SGP-punten gerealiseerd, zoals grafrust voor onbepaalde tijd, toewijzing woningen aan eigen inwoners, het behoud van het aanbiedstation en verruiming van de openingstijden. Andere zaken waar we ons voor hebben ingezet zijn een servicegerichter afvalbeleid, huisvesting van arbeidsmigranten, de gemeentelijke financiën op orde, de zorg die wordt verleend, de huisvesting van de bibliotheek en de inzet voor financiële steun van ons ‘varend erfgoed’ samen met de provinciale fractie van de SGP en nog veel meer.

Raadswerk is soms ook een zaak van lange adem zoals wij ook bij het dossier van de vervuilde grond bij de Westdijk hebben gezien. We hebben daar als SGP sinds 2016 de nodige aandacht voor gevraagd en de vinger aan de pols gehouden. Het is daarom ook fijn dat dit dossier nu in de eindfase zit.

Ook Eemdijk-Oost is een dossier van de lange adem. Jammer is dat nieuwbouw van Eemdijk-Oost destijds door de Raad van State is tegengehouden.  Er zijn diverse pogingen ondernomen om dit nieuw leven in te blazen tot op de dag van vandaag. Hierbij vindt afstemming plaats met de statenfractie van de SGP in de provincie Utrecht. Mede door inzet van onze Wethouder Huig van Barneveld zijn de juridische mogelijkheden bekeken en acties in gang gezet, door onder andere in regionale en provinciale plannen woningbouw met aandacht voor de vitaliteit van de kleine kernen mogelijk te maken. Er gloort weer hoop.

Woningbouw is voor de SGP ook speerpunt voor de komende jaren. We willen maximaal bouwen en het kopen van een eigen woning voor de kleinere beurs (en met name onze jonge starters) mogelijk te maken met een Koopgarantregeling. De gemeente financiert een gedeelte en dat wordt terugbetaald bijvoorbeeld als de woning wordt verkocht. Maar ook alternatieve bouwconcepten, zoals bijvoorbeeld houtskeletbouw, moeten een serieuze kans krijgen om de betaalbaarheid voor meer mensen mogelijk te maken. Om de doorstroming op de woningmarkt te vergroten pleiten wij ook voor de bouw van  meer seniorenwoningen en is er volop aandacht voor starterswoningen.

Als SGP-Bunschoten kijken we dankbaar terug op wat we hebben mogen betekenen in de afgelopen periode voor onze mooie en unieke gemeente. Een nieuwe periode ligt voor ons. We kijken met vertrouwen naar de toekomst om verder te bouwen, en willen ons blijven inzetten voor een zelfstandig en financieel sterke gemeente, die veel te bieden heeft maar ook veel te verliezen! Laat uw stem daarom in maart niet verloren gaan. Want de SGP is uw vertrouwen waard!