8 juli 2021

Voor de (d)raad door Jan-Bert Heinen

Verder bouwen aan onze gemeente

Het mooiste van het raadswerk is, toch wel de contacten die je met de inwoners hebt. Gesprekken gewoon op straat, een telefoontje of tijdens werkbezoeken. Ook appjes en mailtjes komen op mijn pad. Er spelen veel onderwerpen in ons mooie en unieke dorp. Of het nu gaat over het afvalbeleid, onderzoek grafrust, de zondagsrust, RES, nieuwbouw voor starters, of de zorgen die men heeft over  het overbieden bij aankoop van een woning, waardoor de prijzen van woningen niet meer te betalen zijn.

Om je werk goed te kunnen doen, moet je tijd vrij maken voor contacten met inwoners om te weten wat er speelt. Zo kan je bij het nemen van besluiten de belangen van de inwoners goed afwegen. Want je bent als raadslid naast je kaderstellende en controlerende rol, ook een vertegenwoordiger namens de inwoners van de gemeente Bunschoten.

Als volksvertegenwoordiger mag ik (in afhankelijkheid) het dynamische raadswerk al meer dan 7 jaar, naast mijn gezin en werk bij de brandweer, doen. Een nadeel is dat ik regelmatig op pad ben voor de brandweer en het raadswerk. U zult begrijpen dat dit niet altijd makkelijk is. Ik ben het thuisfront en met name mijn vrouw dankbaar dat zij mij daarin nog blijven steunen en dat we samen alles in balans kunnen houden.

Wat het raadswerk betreft mocht ik in 2014 als raadslid en fractievoorzitter namens de SGP, lid worden van de gemeenteraad. Een tijd waarin de gemeente Bunschoten er financieel slecht voor stond en de eerste kerntakendiscussie en bezuinigingen op de raadsagenda stonden. De afgelopen jaren zijn ook de hoeveelheid taken en verantwoordelijkheden (o.a. op het gebied van het Sociaal Domein) van de gemeente toegenomen, zijn er de nodige keuzes gemaakt en noodzakelijke raadsbesluiten genomen. De SGP-fractie heeft hierin de nodige inbreng in gehad (o.a. inkomsten precariorechten en monitoring). Met als resultaat dat wij er in 2021, mede door goede resultaten bij grondexploitatie en inkomsten precariobelasting, weer financieel goed voorstaan. Anders gezegd: Financieel het huis op orde hebben; een van onze speerpunten met een sterke reservepositie, waardoor wij onze zelfstandigheid als gemeente kunnen versterken en behouden.

En dat we uit deze positie verder kunnen bouwen aan onze gemeente. Te denken valt hierbij aan veiligheid, nieuwe scholen, woningbouw in Rengerswetering en in de toekomst in Eemdijk, onderhoud wegen en ook de zorg voor een ieder die dit nodig heeft. Verder ons inzetten voor het behoud van het cultureel erfgoed; met daarbij het oog gericht op de Museumhaven en de Botterwerf als beeldbepalend element van onze gemeente en als zodanig  het varend erfgoed voor generaties na ons veilig te stellen. Maar er zijn nog veel meer onderwerpen die onze aandacht hebben; zoals Bunschoten-Stad, ontwikkelingen Eemdijk en Zevenhuizen. Het is niet alles Spakenburg-centrum wat de klok slaat.

Nog steeds zet ik mij met veel enthousiasme in voor het raadswerk. Ook in de diverse commissies, waaronder die van Ruimte en Bestuur en Middelen. Daarover in een volgende bijdrage meer.

Volgend jaar zijn er weer raadsverkiezingen. De voorbereidingen hiervoor zijn bij de SGP in volle gang. Wanneer u ideeën heeft voor ons verkiezingsprogramma laat het ons weten via e-mail: bunschoten@sgp.nl of wie weet spreken wij elkaar gauw tijdens een ontmoeting in het dorp.