8 juli 2021

Voor de (d)raad door Bram van Goor

Voorkomen is beter dan genezen’

Voorkomen is beter dan genezen. Een voorbeeld van een oud gezegde dat we allemaal wel kennen. Ook wat er mee bedoeld wordt, nl. het is beter een probleem te voorkomen dan achteraf de brokstukken op te ruimen. Dit uitgangspunt omzetten in concreet beleid is vaak eenvoudiger dan men denkt.

Toen SGP-Bunschoten 7 jaar geleden weer gekozen werd in de raad van Bunschoten stonden we aan de vooravond van de transformatie van de Jeugdwet en WMO. De gemeenten werden verantwoordelijk voor de uitvoering van deze wetten in plaats van de landelijke overheid, ze kreeg ook de budgetten overgedragen maar wel met een korting van 25%. Immers, de gemeenten kennen hun inwoners beter en kunnen daardoor passender zorg bieden op een efficiëntere wijze. Op zich is dat waar, maar in een land en cultuur waarin op moreel gebied zo goed als alles moet kunnen en er geen grenzen lijken te zijn is dat bijna onmogelijk. In ieder geval een traject van de lange adem. Twee voorbeelden. Als reclame voor vreemd gaan (je eigen man of vrouw en kinderen bedriegen) normaal  wordt gevonden, moeten we niet raar opkijken dat we achteraf in de jeugdzorg de gevolgen ervan zien. Als het doden van meer dan 30.000 ongeboren kinderen per jaar als een recht wordt gezien, moeten we het niet raar vinden dat de vergrijzing toeneemt en er minder werkenden zijn die de sociale lasten, zoals gezondheidszorg kunnen dragen.

Voorkomen is beter dan genezen. Hoe kunnen we in Bunschoten hieraan concreet uitvoering geven. Een drietal voorbeelden. Op verzoek van de SGP wordt de verkoop en het bezit van lachgas in de gehele gemeente Bunschoten verboden vooruitlopend op landelijke wetgeving. Niet eerst wachten tot er ongelukken gebeuren, maar vooraf (kunnen) ingrijpen en zo onze voornamelijk jonge mensen beschermen voor ernstige gevolgen die het met zich mee kan brengen. Bedrijven die reclameposters  voor overspel in Bunschoten ophangen en daar geld mee verdienen worden per direct verzocht deze te verwijderen. Hoezo reclame toestaan voor het verwoesten van gezinnen en de maatschappij laten opdraaien voor de gevolgen. Echtparen met kinderen die merken dat hun relatie wat stroever verloopt of waarvan hun huwelijk misschien zelfs in zwaar weer verkeert wordt gratis relatietherapie aangeboden.  Hier wordt gelukkig al goed (al klinkt dat wellicht tegenstrijdig, maar dat is gegeven de vele echtscheidingen juist positief) gebruik van gemaakt en voorziet dus in een behoefte. Investeren in je man, je vrouw, je gezin is super belangrijk en vraagt inspanning, maar wat is er mooier dan met elkaar te bouwen aan een gezonde toekomst.

Voorkomen is beter dan genezen. Een oud gezegde, een Bijbels uitgangspunt (Exodus 15 vers 26) en  zo actueel als maar kan. In de eerste en belangrijkste plaats voor het welzijn van de medemens, maar ook om de kosten van de zorg te kunnen beteugelen.  Als SGP-raadslid zet ik me graag in voor deze doelen.