5 april 2024

Visserij-expositie SGP Europees Parlement

Onze Nederlandse vissersdorpen hebben deze week een centrale plaats in het Europees Parlement. Europarlementslid Bert-Jan Ruissen (SGP) opende maandagavond zijn expositie met 25 panelen over het belang van visserij. Aparte aandacht is er ook voor de innovatie en visverwerking in de visserij-gemeenschappen als Yerseke, Bunschoten, Vlissingen, Urk, Katwijk, IJmuiden, Scheveningen en Stellendam. Op de foto-expositie komt de vishandel van Bunschoten-Spakenburg uitgebreid aan bod.

In een voorafgaande conferentie spraken o.a. Urker wethouder Nathanaël Middelkoop, een Europêche-topman en een topambtenaar van de Europese Commissie. Ze bespraken kansen voor de sector. Bert-Jan Ruissen pleitte voor Europese subsidies op nieuwbouw-schepen. Ook wil de SGP-politicus schepen groter dan 24 meter niet langer uitsluiten van steun als zij hun schip of motor moderniseren.

SGP Bunschoten-Spakenburg heeft bijgedragen aan de expositie door het verzamelen van beeldmateriaal en teksten. Namens SGP Bunschoten-Spakenburg waren Henk en Maria Heeringa en Henry en Hennie de Graaf aanwezig bij de opening van de expositie. “De visserijsector staat voor veel uitdagingen, weet de EU de vissers vertrouwen te geven?”.

Bert-Jan Ruissen: “We moeten het erfgoed van onze vissersdorpen in leven houden. De EU moet perspectief en vertrouwen geven aan vissers. De SGP zet zich in voor ruimte voor ondernemerschap!”

Foto's conferentie: https://we.tl/t-TYaBGiujow

Foto's expositie: https://we.tl/t-thMTuBsefS