7 maart 2022

Verkiezingsavond met toespraak Jan Bert Heinen

Toespraak Jan Bert Heinen

Beste mensen, geachte aanwezigen,

Ik wil beginnen met dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. U heeft waarschijnlijk ook de berichten en beelden gezien van de hevige strijd in Oekraïne. Een oorlog in Europa tussen broedervolken wie had dat gedacht. Groot respect voor de mannen en vrouwen die hun land zo moedig verdedigen. Onze gebeden gaan uit naar de nabestaanden van de slachtoffers. Ook respect voor de mensen in Rusland die demonstreren voor vrede en daarmee hun vrijheid op het spel zetten. We hopen en bidden voor een oplossing en dat de gevechten en het zinloze bloedvergieten zal stoppen. En terwijl de wereld bloed uit duizend wonden, mogen wij toch hier weer in vrijheid bijeenkomen. Want vrijheid is zoals gezegd niet vanzelfsprekend. We hebben dit in de afgelopen twee jaar ook zelf meegemaakt. De uitbraak van het Coronavirus en de bestrijding ervan, de maatregelen hebben twee jaar lang een ongekende impact op ons leven gehad. Velen werden getroffen. De 24 uurs economie kwam abrupt tot stilstand. Mensen werden stilgezet en onze vrijheid werd in het jaar dat wij 75 jaar bevrijding zouden vieren aan banden gelegd. Het is daarom ook fijn dat maatregelen zijn komen te vervallen, en dat wij elkaar weer fysiek kunnen ontmoeten zonder gebruik te maken van QR codes en wat al niet meer. Het is fijn dat we als lokale partij gelieerd zijn aan een landelijke partij die wel een tegengeluid heeft gegeven met betrekking tot de invoering van de avondklok en 2G om zo maar een paar dingen te noemen.

We leven in onzekere tijden. De SGP is van mening dat wij koers moeten blijven houden in deze onzekere tijden. Tijden van crisis, financiële onzekerheid, gevaar voor de volksgezondheid, het antisemitisme dat angstaanjagend toe neemt en de pogingen tot islamisering van onze samenleving. Het leven van het prille begin tot de laatste adem dat steeds meer onder druk komt te staan. door verdere verruiming van abortus en euthanasie. De genderideologie die Gods scheppingsorde van man en vrouw teniet wil doen. De verharding en verruwing van onze samenleving. De vrijheid van meningsuiting die onder druk staat en de verdere aantasting van waarden en normen.

Koers houden soms tegen de stroom in. God’s Woord is daar een goed kompas voor en zeker ook in de politiek. Helaas moeten wij als SGP constateren dat vele mensen dit kompas door de jaren heen kwijt zijn geraakt. En op drift zijn. Een herleving van Bijbelse waarden en normen lijkt onbegonnen werk. Wij realiseren ons terdege dat wij ook allemaal mensen zijn van na Genesis 3 en de lauwheid aangaande deze dingen bij velen heeft toe geslagen.

En toch mogen wij vandaag in relatieve vrijheid en zelfstandigheid bijeenkomen in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in Restaurant de Mandenmaaker en komt dit met betrekking tot bovenstaande in een ander perspectief te staan.

Een bijzondere raadsperiode ligt achter ons. Een periode waar we van oppositiepartij opeens een coalitiepartij werden na de breuk tussen CU en VVD. We hebben als SGP deze gelegenheid met beide handen aangepakt en met succes. We hebben laten zien dat wij bestuursverantwoordelijkheid kunnen en willen nemen.

In coalitieverband hebben wij veel SGP punten mogen realiseren, zoals grafrust voor onbepaalde tijd, toewijzing woningen aan eigen inwoners, het behoud van het aanbiedstation en verruiming van de openingstijden, en fijn dat op initiatief van de SGP de oude toegang, de toiletvoorziening, het pad op het monumentale gedeelte van begraafplaats van Memento Mori gerealiseerd zijn. We hebben ons met succes mogen inzetten voor een servicegerichter afvalbeleid met tariefdifferentiatie, huisvesting van arbeidsmigranten, de gemeentelijke financiën op orde, de huisvesting van de bibliotheek, en de inzet voor financiële steun van ons ‘varend erfgoed’ samen met de provinciale fractie van de SGP. En niet te vergeten ons initiatief met betrekking tot gratis aanbieden van Relatietherapie waar diverse stellen mee zijn geholpen, en zelfs in andere gemeenten navolging krijgt. Onze inzet voor de woningbouw in de gemeente en de bijdrage van onze wethouder Huig van Barneveld daarin. Voorbereidingen voor de omgevingswet, woonvisie en ga zo maar door. Veel werd gerealiseerd en in de stijgers gezet.  Woningbouw is voor de SGP ook speerpunt voor de komende jaren. We willen maximaal bouwen en het kopen van een eigen woning voor de kleinere beurs (en met name onze jonge starters) mogelijk te maken met een Koopgarantregeling. De gemeente financiert een gedeelte en dat wordt terugbetaald bijvoorbeeld als de woning wordt verkocht. Maar ook alternatieve bouwconcepten, zoals bijvoorbeeld houtskeletbouw, moeten een serieuze kans krijgen om de betaalbaarheid voor meer mensen mogelijk te maken. Om de doorstroming op de woningmarkt te vergroten pleiten wij ook voor de bouw van meer seniorenwoningen en is er volop aandacht voor starterswoningen.

Daarnaast gaan we voor christelijke waarden, stabiel en integer bestuur en aandacht voor de naaste in onze gemeente. Zorg bieden waar het echt nodig is. Een zelfstandige gemeente is hierbij het uitgangspunt. Lokaal uitvoeren wat kan en regionaal uitvoeren wat moet. We blijven in vertrouwen werken aan onze zelfstandigheid. Samenwerking met gemeenten is noodzakelijk om zelfstandig te kunnen blijven en taken naar behoren te kunnen uitvoeren. Samenwerken is mooi, maar wel vanuit onze eigen zelfstandigheid en eigenheid.  Waakzaamheid blijft hier ook geboden, en dat wij ons niet teveel vastleggen en zelf de regie blijven houden. Ook zullen we de kritische vraag moeten stellen of deze samenwerkingsverbanden wel hetgeen oplevert wat wij ervan verwachten. Het vertrouwen in samenwerkingsverbanden kan op de proef worden gesteld als toezicht faalt of financiële of relationele problemen zich voordoen.

Als SGP-Bunschoten kijken we dankbaar terug op wat we hebben mogen betekenen in de afgelopen periode voor onze mooie en unieke gemeente. Een nieuwe periode ligt voor ons. We kijken met vertrouwen naar de toekomst om verder te bouwen. Bouwen aan vertrouwen in de gemeente Bunschoten. Dat er met het werk dat voor ons ligt verder gebouwd mag worden aan het vertrouwen van burgers in de overheid. Want onderling vertrouwen bevordert de leefbaarheid en stabiliteit van de samenleving. Alleen op basis van vertrouwen kan immers iets tot stand worden gebracht. Wij hebben dit in deze coalitieperiode op positieve wijze mogen ervaren. Over vertrouwen is veel gesproken en geschreven. Ook over het vertrouwen van de burger in de politiek. Burgers worden steeds mondiger en geven hun mening over onderwerpen of het nu het afvalbeleid, energietransitie of de aanpak van stankoverlast van een biogascentrale is. Er zal de komende tijd verder geïnvesteerd moeten worden in de relatie met onze burgers. Want bij het versterken van het vertrouwen in overheid en politiek is dit een belangrijke voorwaarde. Bouwen aan vertrouwen in relaties blijft een continue proces zowel zakelijk als privé. De SGP heeft in de afgelopen raadsperiode laten zien dat ze een betrouwbare coalitiepartner is. Het vertrouwen waard.

We blijven ons als constructieve partij inzetten voor een zelfstandig en financieel sterke gemeente, voor de inwoners van Bunschoten, Spakenburg, Eemdijk en Zevenhuizen. Een gemeente die vanuit citymarketing veel te bieden heeft en vanuit christelijk oogpunt veel te verliezen! Laat daarom uw stem 16 maart niet verloren gaan. Want de SGP is uw vertrouwen waard!

Het past ons hierbij ook als SGP Bunschoten bescheiden te zijn. Dit werk kunnen wij alleen in afhankelijkheid van de Heere doen. Het moet steeds weer een zaak van gebed zijn.

Dat de Heere ons werk wil blijven zegenen en ons daarbij wijsheid en kracht wil schenken zij onze bede. Dit alles tot Zijn eer.

Ik dank u wel.

Roelof Bisschop