12 maart 2022

Verkiezingsavond met Roelof Bischop

Op 2 maart jl. heeft SGP Bunschoten  een verkiezingsavond gehouden met als gastspreker dhr. Roelof Bisschop, lid van de Tweede Kamer namens de SGP.

De avond werd geopend door algemeen adjunct Herman Gerrits met gebed en het lezen van  Psalm 27. Deze psalm valt in twee delen uiteen. In het eerste deel voelt David dat God zijn voorspoed en vreugde is. Hij is voor niemand bang. Maar in het tweede deel verandert het. Vrienden en bekenden hem in de steek hebben gelaten. Vijanden benauwen hem, want hij smeekt de Heere hem toch niet over te geven in de hand van zijn vijanden. Maar hij eindigt ten slotte met een lied van vertrouwen in de God Die hem in alle tijden en omstandigheden heeft bijgestaan.

Vervolgens kreeg lijsttrekker Jan-Bert Heinen het woord. “Ik wil beginnen met dat vrijheid niet vanzelfsprekend is.”, aldus Jan-Bert “U heeft waarschijnlijk ook de berichten en beelden gezien van de hevige strijd in Oekraïne. Een oorlog in Europa tussen broedervolken wie had dat gedacht. … We hopen en bidden voor een oplossing en dat de gevechten en het zinloze bloedvergieten zal stoppen”.

Waarna hij verhaalde hoe de SGP in coalitieverband veel  SGP punten heeft mogen realiseren. “Zoals grafrust voor onbepaalde tijd, toewijzing woningen aan eigen inwoners, het behoud van het aanbiedstation en verruiming van de openingstijden, en fijn dat op initiatief van de SGP de oude toegang, de toiletvoorziening, het pad op het monumentale gedeelte van begraafplaats van Memento Mori gerealiseerd zijn. We hebben ons met succes mogen inzetten voor een servicegerichter afvalbeleid met tariefdifferentiatie, huisvesting van arbeidsmigranten, de gemeentelijke financiën op orde, de huisvesting van de bibliotheek, en de inzet voor financiële steun van ons ‘varend erfgoed’ samen met de provinciale fractie van de SGP. En niet te vergeten ons initiatief met betrekking tot gratis aanbieden van Relatietherapie waar diverse gezinnen mee zijn geholpen en zelfs in andere gemeenten navolging krijgt. Onze inzet voor de woningbouw in de gemeente en de bijdrage van onze wethouder Huig van Barneveld daarin. Voorbereidingen voor de omgevingswet, woonvisie en ga zo maar door.”

En naar de toekomst toe “Woningbouw is voor de SGP ook speerpunt voor de komende jaren. We willen maximaal bouwen en het kopen van een eigen woning voor de kleinere beurs (en met name onze jonge starters) mogelijk te maken met een Koopgarantregeling. De gemeente financiert een gedeelte en dat wordt terugbetaald bijvoorbeeld als de woning wordt verkocht. Maar ook alternatieve bouwconcepten, zoals bijvoorbeeld houtskeletbouw, moeten een serieuze kans krijgen om de betaalbaarheid voor meer mensen mogelijk te maken. Om de doorstroming op de woningmarkt te vergroten pleiten wij ook voor de bouw van  meer seniorenwoningen en is er volop aandacht voor starterswoningen. Daarnaast gaan we voor christelijke waarden, stabiel en integer bestuur en aandacht voor de naaste in onze gemeente. Zorg bieden waar het echt nodig is. Een zelfstandige gemeente is hierbij het uitgangspunt. Lokaal uitvoeren wat kan en regionaal uitvoeren wat moet. We blijven in vertrouwen werken aan onze zelfstandigheid.”

Roelof Bisschop gaf het belang aan om bij lokale campagnes uitgenodigd te worden. Als landelijk politicus kan je laten zien wat de meerwaarde is dat je die korte lijntjes (verbinding) met Den Haag hebt, want je kunt veel gemeentelijk beslissen, maar je hebt toch voor bepaalde beleidsterreinen ook echt Den Haag nodig. Daarom is het ook goed om te horen wat hier in Bunschoten bijv. op het gebied van woningbouw speelt, want dat helpt ons weer om die landelijke kaders/spelregels te kunnen bepalen. Illustratief gaf hij aan dat als je je alleen op de officiële informatie voorziening vanuit de departementen baseert je toch een bepaalde richting op wordt gestuurd. Daarom zijn dit soort bijeenkomsten, werkbezoeken en gesprekken met mensen, fysiek, via mail of social media, super belangrijk.

De avond werd beëindigd met dankgebed.