29 november 2021

SGP Bunschoten bij de Genadebron op werkbezoek

SGP op bezoek bij De Genadebron

Recent heeft een delegatie van het bestuur en de fractie van de SGP een werkbezoek gebracht aan De Genadebron. Dit bezoek was al eerder gepland alleen kon deze door de coronacrisis geen doorgang vinden. Na een hartelijk ontvangst door de heren Amelius Bos en Dan van der Horst , volgde een goed gesprek waarbij ook de nodige vragen werden gesteld.

Naast de geschiedenis, huidige- en toekomstige situatie van De Genadebron, werd ook uitgebreid stilgestaan bij de vele activiteiten o.a. voor de jeugd waar de Genadebron invulling aan wil geven.

Genadebron-1

Stichting de Genadebron is vanaf september 2013 actief in Bunschoten-Spakenburg.  Toen is het idee geboren om een ‘kleurloos’ centrum op te richten waar iedereen zich welkom voelt en waar mensen concreet hulp kunnen ontvangen. Het plan voor dit centrum werd in oktober 2013 geschreven en bevatte in elke geval de volgende activiteiten: slaapplekken voor mensen in nood, maaltijden voor minderbedeelden, voedselbank, ontmoetingsochtenden, concerten, jongerenactiviteiten, Alphacursus en After Alpha. De vraag waar dit centrum precies moest komen, lag toen nog open.

In 2018 kon de Stichting de Genadebron het kerkgebouw, bijgebouwen en de pastorie van de Christelijk Gereformeerde Kerk kopen. Na twee jaar renovatie openden ontmoetings-en jeugdcentrum ‘De Bron’ haar deuren op zaterdag 13 juni 2020. Ook de voormalige Pastorie die gerenoveerd was naar vier appartementen werd in gebruik genomen en wordt momenteel verhuurd aan mensen in woningnood (sociale verhuur).

Ook GRACE Lunchroom is toen gestart. De lunchroom in onderdeel van het ontmoetings- en jeugdcentrum De Bron, waar men kan genieten van een heerlijke lunch. De activiteiten worden eveneens uitgevoerd vanuit Stichting de Genadebron. De opening in 2020 van het ontmoetings-en jeugdcentrum ‘De Bron’ hadden  de initiatiefnemers anders voorgesteld. De coronacrisis gooide roet in het eten en activiteiten konden geen doorgang vinden. Ook GRACE lunchroom moest haar deuren sluiten waardoor er geen inkomsten waren. Dit heeft ook financieel impact gehad. Gelukkig heeft de Genadebron door diverse acties en o.a. bijdragen van ondernemers het tij kunnen keren.

genadebron-8

Aansluitend vond er een rondleiding plaats door het complex aan Molenstraat. Waar naast GRACE Lunchroom,  de freedom Youth centre, de grote zaal en house of prayer werden bezocht. Ondertussen werden vragen gesteld en antwoorden gegeven. Een passie, die we als SGP met de Genadebron delen, is de toekomst van onze jeugd. De Genadebron wil een alternatief bieden voor het stappen en voorkomen dat ze met verslavende middelen in aanraking komen.

Al met al een zeer waarde(n)vol werkbezoek waarbij we onze waardering hebben uitgesproken voor allen die zich inzetten voor de Genadebron.