8 februari 2018

SGP bezoekt zorg -kinderboerderij de Veldmuis in Eemdijk

SGP bezoekt zorg -kinderboerderij "De Veldmuis"

De SGP-fractie en enkele (bestuurs) leden hebben een bezoek gebracht aan zorg-en kinderboerderij de Veldmuis gelegen aan de Eemdijk 17. De boerderij wordt sinds 2004 gerund door Menno en Jolanda Veldhuizen.

Zorg- en kinderboerderij de Veldmuis ligt landelijk gezien op een mooie locatie midden in de weilanden. In de afgelopen jaren heeft er een verdere uitbreiding van de boerderij plaats gevonden en zijn er twee stallen bijgebouwd. Hierdoor konden mee werkplekken gecreëerd worden voor cliënten. De locatie is in zijn geheel rolstoeltoegankelijk. Daarnaast heeft er ook een uitbreiding plaats gevonden met een kinderboerderij.

Tijdens het gesprek met Menno werd aangegeven dat, in samenwerking met zorginstelling Sherpa uit Baarn, ook dagbesteding geboden wordt aan cliënten (hulpboeren) met een (licht) verstandelijke beperking, lichamelijke beperking en niet-aangeboren hersenletsel. De Veldmuis is tevens een melkveebedrijf waar de unieke kwaliteit van elke hulpboer wordt benut om met z’n allen een goedlopend bedrijf te runnen. Er werd tevens stil gestaan bij de start, de ontwikkeling maar ook de toekomst van de zorg-en kinderboerderij.

Tijdens de rondgang met Menno werd op de zorg- en kinderboerderij kennis gemaakt met de verschillende werkzaamheden en activiteiten. En werd er gesproken met de aanwezige hulpboeren die enthousiast hun verhaal vertelden en uitleg gaven over hun werkzaamheden. De hulpboeren verrichten zo zelfstandig mogelijk boerentaken zoals kippen, schapen of paarden voeren en assisteren bij het melken van koeien.

Maar ook stallen uitmesten en het erf onderhouden behoort tot de werkzaamheden. Naast boeren taken worden er op de Veldmuis ook feestjes en teambuildings gegeven voor kinderen en volwassenen. Het uitleggen van boerengolf en de gasten naar het weiland brengen valt ook onder het takenpakket van de hulpboer. Ook werd een kijkje genomen bij de kinderboerderij.

Op de zorgboerderij werken per dag twaalf hulpboeren met twee begeleiders. De leeftijd van de cliënten varieert tussen de twintig en zestig jaar oud. De werktijden zijn maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 16.00 uur. Elk jaar is er een zomersluiting en tussen kerst en oud en nieuw is de boerderij gesloten. Aan het eind gekomen van de rondgang was de SGP-fractie onder de indruk van het reilen en zeilen van deze Zorg-en kinderboerderij en kan met recht teruggekeken worden op een geslaagd bezoek aan dit unieke bedrijf in onze gemeente.