11 april 2020

Nieuwsbrieven Theo Schaap en Jan Bert Heinen

Nieuwsbrieven

Beste SGP-leden, In deze korte nieuwsbrief treft u een bijdrage van de voorzitter, Theo Schaap aan en een bijdrage van Jan-Bert Heinen, de fractievoorzitter. Verder treft u een link aan naar een digitale inspraakronde over de Regionale Energiestrategie voor de Regio Amersfoort. Hier worden de plannen gepresenteerd om duurzame energie op te wekken in de regio. Graag zouden wij u willen verzoeken deze link te openen en uw reactie hierop te geven. Het is van belang dat zo veel mogelijk mensen worden betrokken bij deze plannen van overheden.

https://www.resregioamersfoort.nl/Beheer/Formulierenmodule/1617644.aspx?t=Wat +vind+jij+van+de+RES%3f

Van de voorzitter

Het is alweer enige tijd geleden dat we contact met u hebben gehad. Het leek het bestuur goed om nu via deze nieuwsbrief iets van zich te laten horen.

Dit jaar bestaat SGP Bunschoten 50 jaar maar de omstandigheden lenen zich niet om dit nu te vieren. Wij hopen hier D.V. later in het jaar op terug te komen. In deze bijzonder tijd waar het coronavirus wereldwijd verspreid is en ons doet stil staan, kunnen er veel vragen rijzen.

Er zijn veel zieken en veel mensen overlijden ten gevolge van deze ziekte. Waarom gebeurt dit allemaal? Het is niet zo dat dit direct uit de Bijbel is aan te wijzen maar er gaat niets buiten de wil van de Heere om. In Lucas wordt gesproken over tekenen in de tijd, dat er besmettelijke ziekten zullen zijn. Mag het ons dichter bij de Heere brengen en dat wij instemmen met de berijming van Psalm 106 “Wij hebben God op ‘t hoogst misdaan; wij zijn van ‘t heilspoor afgegaan”.

Bij het verschijnen van deze nieuwsbrief is het stille zaterdag, wij denken ten eerste aan de periode tussen het sterven van de Heere Jezus en het opstaan van Hem. Daarnaast mogen wij ons ook afvragen of wij persoonlijk al stil geworden zijn. Maar we mogen op deze dag ook vooruitzien en met Job mee zeggen: “Want ik weet mijn Verlosser leeft en Hij zal ten laatste over het stof opstaan”. Dit mogen we ook nu nog elke zondag horen maar vooral met Pasen.

Van de fractievoorzitter

Op het moment dat ik dit schrijf, is het bijna Pasen, teken van hoop in een onzekere tijd. Het coronavirus houdt ons land in de greep. Ook in ons dorp zijn mensen met het coronavirus besmet, sommigen vechten voor hun leven. Veel mensen werken inmiddels al weken thuis, de scholen zijn gesloten en tal van bedrijven ondervinden problemen.

In de zorg worden grote inspanningen verricht. Maar ook in andere belangrijke sectoren wordt veel werk verzet. Waardering daarvoor.

Door de coronamaatregelen zijn we in korte tijd veel bewegingsvrijheid kwijtgeraakt. Vrijheid om familie en vrienden te zien. Vrijheid om bij begrafenissen van geliefden aanwezig te zijn, om daarmee troost te bieden aan nabestaanden. Vrijheid om met elkaar in de kerk samen te komen. Juist in de deze tijd van Goede Vrijdag en Pasen worden we daar extra bij bepaald.

Het zijn ook ingrijpende tijden voor de gemeente. Alle zeilen moeten worden bijgezet. Vragen over de continuering van de Wmo en de Jeugdzorg, ondernemers die bij het gemeenteloket aankloppen voor bijstand, opvang van kwetsbare personen, handhaving van maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan, de toeloop bij het aanbiedstation, ga zo maar door. Het vraagt veel van de medewerkers en bestuurders van Bunschoten. De crisis heeft gevolgen voor het commissie- en raadswerk. Veel vergaderingen en overleggen worden afgezegd. Het fysiek vergaderen wordt afgeraden en brengt risico’s met zich mee. Op 26 maart jl. werd de eerste digitale commissievergadering in de gemeente Bunschoten gehouden, waarbij wij op afstand stukken hebben behandeld, die niet konden worden uitgesteld. De Bunschoter heeft daar in het kader van openbaarheid verslag van gedaan.Andere vraagstukken en onderwerpen werden doorgeschoven naar een later tijdstip.

De Eerste Kamer heeft op 7 april jl. ingestemd met de spoedwet digitale besluitvorming, die bij publicatie in het Staatsblad direct in werking is getreden. Dankzij deze wet kunnen wij binnenkort als gemeenteraad tijdelijk rechtsgeldige besluiten nemen via een digitale vergadering. De eerste raadsvergadering zal D.V. 16 april 2020 digitaal plaatsvinden. Ook de komende periode blijven wij ons als raads- en commissieleden inzetten, hetgeen ook geldt voor onze wethouder in het dagelijks bestuur.

Ik begon met Pasen: een teken van hoop in een onzekere periode. Toch is er hoop en lijken de strenge maatregelen effect te hebben. Wij realiseren ons dat er nog een lange weg te gaan is. Een lange weg is het ook voor iedereen die door het virus zo zwaar getroffen is. We leven met hen mee. We weten niet wat de toekomst brengt maar wel Wie over de toekomst gaat. Dat geeft hoop en vertrouwen!

Het werd Pasen, de steen werd voor het graf weggerold. Hij is opgestaan! Ik wens u veel sterkte en gezegende Paasdagen toe.