21 juni 2023

Nieuwsbrief juni 2023

Beste SGP-leden,

Van de voorzitter, Theo Schaap

In de zomereditie van onze nieuwsbrief mogen we terugkijken op een periode met veel activiteiten, waarin we onder meer een bedrijfsbezoek aan Bowork brachten.

Er is weer heel veel werk verzet door de plaatselijke raads- en commissieleden. Vele onderwerpen kwamen aan de orde en standpunten werden bepaald. Ons partijprogramma en uiteraard Gods Woord zijn daarbij steeds bepalend. Graag willen wij binnen onze partij de commissies en/of fractie uitbreiden met nieuwe mensen. Weet u geschikte personen of voelt u zich aangesproken, laat het ons weten.

Een geslaagde campagne werd gevoerd voor de provinciale verkiezingen en het waterschap. Onze partij mocht een positief resultaat boeken. Hiervoor zijn we erg dankbaar.

In de landelijke politiek maakte de SGP ook een jubileum mee. Op vrijdag 19 mei 2023 was het 25 jaar geleden dat Kees van der Staaij geïnstalleerd werd als Tweede Kamerlid namens de SGP. Over 25 jaren Kamerlidmaatschap valt veel te vertellen. Van lange debatten, scherpe interrupties tot diverse campagnes en ludieke acties. Van der Staaij maakte het allemaal mee. Hij is een zeer gewaardeerd lid in de Tweede Kamer. Wij feliciteren hem daar van harte mee.

Tijdens het pinksterfeest hebben we stilgestaan bij de uitstorting van de Heilige Geest. De Pinkstergeest heeft niet alleen kerkbouwende en bewarende betekenis en kracht. Hij werkt ook zeer persoonlijk. David belijdt dat in Psalm 51 als hij vraagt of de Heere Zijn Geest niet van hem wil laten scheiden, hoewel hij weet, dat hij dat niet verdiend heeft. David kan echter niet zonder Gods Geest. Hij weet, dat hij dan reddeloos verloren is, want dan is hij overgeleverd aan de boze geesten, die hij overal om zich heen opmerkt en die zelfs binnenin hem wonen en werken. Niemand kan buiten de Pinkstergeest, maar niemand heeft er de beschikking over. Hij is van God de Vader, Die in de hemelen woont en Die Hem op deze aarde zendt naar Zijn welbehagen. Bij Hem zijn we aan het goede adres, laten we bidden om die Heilige Geest in ons leven.

Voor de komende zomerperiode wensen wij als SGP Bunschoten u een goede tijd toe.

Van de secretaris, Henry de Graaf

Wij hebben een uitgebreide en informatieve nieuwsbrief samengesteld, waarin we u meenemen naar de uitslag en het vervolg van de provinciale verkiezingen, de bevindingen van een jonge, lokale politicus, Xander Muijs. De SGP Huizen nodigt u hartelijk uit voor een concert vanwege hun 100-jarig bestaan, voor meer informatie, zie de uitnodiging aan het eind van de nieuwsbrief.

Herman Gerrits is recent aan zijn andere heup geopereerd, helaas verloopt het herstel van deze operatie wat moeizamer. Vanaf deze plaats wensen we je de zegen van de Heere toe voor een voorspoedig herstel. Ook de andere SGP-toppers die met ziekte te maken hebben, wensen we Gods onmisbare nabijheid toe.

Binnen het bestuur wordt ook gewerkt aan opvolging van huidige bestuursleden, immers sommige raken al een beetje op leeftijd. Als bestuur zijn we daarom erg blij dat Evert ter Beek de gelederen wil versterken. Evert zal de post financiën langzamerhand overnemen van Theo Duijst. Verderop introduceert Evert ter Beek zich.

Provinciaal, Xander Muijs

Nu het stof is neergedaald na de Provinciale Statenverkiezingen van 2023, is het tijd te kijken naar de laatste ontwikkelingen met betrekking tot de verkiezingsuitslag en de coalitieonderhandelingen.

Uitslag :  De definitieve uitslag toonde een duidelijke verschuiving in het politieke landschap van de provincie. De BBB behaalde de meeste zetels, gevolgd door GroenLinks en de VVD.

De SGP heeft een tweede zetel behaald in de Provinciale Staten van Utrecht.

Wij zijn heel dankbaar dat de partij met een extra zetel de provincie met een open Bijbel mag vertegenwoordigen!

Coalitie : Op dit moment is de coalitievorming nog gaande. De SGP is niet in beeld hiervoor. Ook de BBB werd buitenspel gezet. VVD en GroenLinks lijken de handen ineen te slaan en spelen een belangrijke rol in de formatie van een nieuwe coalitie. In de vorige coalitie was de SGP ook niet vertegenwoordigd. Het is raadzaam het nieuws en de ontwikkelingen in de provincie Utrecht in de gaten te houden, aangezien deze ook van invloed kunnen zijn op het beleid in Bunschoten.

Introductie Evert ter Beek  (zie foto)

Ik woon in Bunschoten-Spakenburg, geboren, opgegroeid en daar gebleven. Leeftijd: 62 jaar. Ik ben getrouwd met Maria en heb 2 dochters in de leeftijd van 34 en 36 jaar.

Lid van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Bunschoten. De SGP is voor mij de enige partij die aansluit bij mijn waarden en normen.

Samen met Theo Duijst ga ik aan de slag om mij te verdiepen in het financieel beheer van de lokale SGPkas.

Al geruime tijd ben ik werkzaam in de buitendienst van een plaatselijk technisch bedrijf.

Hobby’s zijn fotografie en zeilen maar ik trek ook graag met mijn vrouw de natuur in. We hebben vele jaren gezeild maar na aanschaf van onze camper willen we het nu over land gaan proberen. Verder lees, klus en knutsel ik graag.

Reflectie van SGP-commissielid, Xander Muijs

Graag wil ik met jullie mijn ervaringen delen als commissielid voor de SGP in Bunschoten.

Het afgelopen jaar heb ik met veel voldoening samengewerkt met de fractie en heb ik de kans gekregen om actief bij te dragen aan het politieke proces in onze gemeente. Het is werkelijk een voorrecht om ideeën en standpunten te delen en mee te denken met de fractie. Ik kan oprecht zeggen dat ik positief terugkijk op het afgelopen jaar. Het is ontzettend leuk betrokken te zijn bij de besluitvorming en om samen met de fractie te brainstormen over vraagstukken,die onze gemeente raken. Het geeft voldoening te weten, dat je het verschil kan maken en kan bijdragen aan de ontwikkeling van ons mooie Bunschoten.

Kritiek

Natuurlijk word ik als commissielid ook kritisch benaderd, en eerlijk gezegd, dat is niet altijd makkelijk. Het vergt moed en doorzettingsvermogen om met een open houding de confrontatie aan te gaan en kritische vragen te beantwoorden. Maar juist die uitdagingen en de verschillende perspectieven die ik tegenkwam, hebben me energie gegeven. Ze dragen bij mijn standpunten te onderbouwen en denkwijze te verfijnen. Ik ben dankbaar dat ik de mogelijkheid krijg, vanuit een kritisch perspectief, in gesprek te gaan en te zoeken naar gemeenschappelijke grond. Het is belangrijk om je te realiseren dat een kritische benadering waardevol is. Het helpt ons onze ideeën te scherpen, onze standpunten te versterken en om te groeien als individu en als politiek vertegenwoordiger. Door open te staan voor kritiek, kunnen we beter begrijpen wat er speelt onder onze inwoners en kunnen we effectievere oplossingen vinden voor de uitdagingen, waarmee onze gemeente wordt geconfronteerd.

Een groot voorrecht

Met de kracht van Boven, vind ik inspiratie en motivatie me in te zetten voor de belangen van onze gemeenschap. Ik geloof dat mijn betrokkenheid niet alleen gebaseerd is op menselijke inspanningen, maar ook op de leiding en wijsheid die ik ontvang vanuit mijn geloof. Het geeft me vertrouwen en rust, te weten dat ik me niet alleen hoef te laten leiden door mijn eigen beperkte perspectief.

Ik hoop dan ook van harte dat ik me nog heel lang kan blijven inzetten als commissielid voor de SGP in Bunschoten. De energie en de voldoening die ik hieruit haal, zijn onbetaalbaar. Ik kijk ernaar uit om in de toekomst nog meer gesprekken te voeren, uitdagingen aan te gaan en samen met anderen te werken aan een bloeiende en rechtvaardige gemeente.

Tot slot wil ik mijn dank uitspreken naar mijn mede-commissieleden en de fractieleden van de SGP. Hun steun, samenwerking en inzichten hebben mijn ervaring als commissielid verrijkt. Het is een voorrecht deel uit te maken van zo'n gemotiveerd en gedreven team.

Van de penningmeester, Theo Duijst

Het jaar is alweer bijna op de helft en het is daarom een goed moment de financiële stand van zaken van onze afdeling even onder de loep te nemen. We hebben flink geïnvesteerd, circa € 1300,00, in de campagne voor de provinciale verkiezingen. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen. In de afgelopen periode hebben we € 350,00 aan grote giften ontvangen en de administratie van het Partijbureau heeft een voorschot gestuurd van de contributie. Dat is een bedrag van € 1340,00.

Als penningmeester ben ik dankbaar dat heel veel leden hun contributie hebben betaald. Van de 131 leden moeten er nog 18 contributie afdragen. Zij krijgen nog een herinnering. Het saldo van beide bankrekeningen bedraagt momenteel € 3238,00.

En zie, Ik ben met ulieden al de dagen,

tot de voleinding der wereld.

Amen.