16 februari 2022

Begraven voor onbepaalde tijd in Bunschoten

SGP maakt begraven voor onbepaalde tijd mogelijk.

De SGP-fractie ziet een lang gekoesterde wens in vervulling gaan. In de raadsvergadering van 10 februari  jl. is een voorstel van begraven voor onbepaalde tijd, in de volksmond eeuwige grafrust, door de volledige raad van Bunschoten aangenomen. Hierdoor is begraven voor onbepaalde tijd van 1 maart 2022 mogelijk.

De SGP-fractie was alleen nog niet helemaal tevreden met een aantal randvoorwaarden.

Zoals met het geclusterd bij elkaar uit geven van graven voor onbepaalde tijd op een bepaald gedeelte van de begraafplaats. We zijn bang dat dit een bepaalde duiding krijgt en misschien daardoor ook een belemmering vormt om te kiezen voor begraven voor onbepaalde tijd.

Ook hebben we moeite met de randvoorwaarde  dat graven voor bepaalde tijd niet met terugwerkende kracht kunnen worden omgezet naar  onbepaalde tijd, anders dan door herbegraven in het geclusterde vak, waar we dus geen voorstander van zijn. Wij voelen ons juist  moreel verplicht om die optie aan onze inwoners wel aan te bieden.

Omdat het onderwerp begraven een gevoelig thema is en het beleid rond begraven zorgvuldig dient te worden voorbereid hebben we samen met de CAP een motie ingediend om deze twee randvoorwaarden in de loop van dit jaar nog ongedaan te maken.

Een derde randvoorwaarde waar we het niet mee eens waren en die we hebben kunnen ombuigen is het tarief waarmee begraven voor onbepaalde tijd van start zou moeten gaan. Het voorstel was € 16.600,- gebaseerd op een toekomstig te behalen niveau van kostendekkendheid. De SGP-fractie heeft het initiatief genomen om dit veel te hoge tarief terug te brengen op een niveau dat overeenkomt met de huidige tarieven voor 30 en 60 jaar. Via een amendement is het tarief voor begraven voor onbepaalde tijd voor het jaar 2022 vastgesteld op € 10.995,-.

Met dank aan de VVD, CDA en CAP die dit amendement mede hebben ingediend en de CU voor hun steun.