20 november 2019

Beschouwingen programmabegroting 2020 - 2023

Voorzitter,

Onze gemeente staat weer voor de nodige financiële en organisatorische uitdagingen. De programmabegroting 2020-2023 geeft hier de nodige inzichten in. Tijdens de behandeling van de kadernota van 4 juli 2019 zijn de uitgangspunten uitvoerig besproken en vastgesteld. Uitgangspunten waarmee deze programmabegroting mede is opgesteld. Toch weer een bijzonder knap stukje werk, waarvoor we iedereen die er aan heeft meegewerkt willen bedanken. Naast diverse  onderwerpen en thema’s, zoals vervuiling Westdijk, Afvalbeleid, IHP en het aanbiedstation is er intensief gesproken over o.a. de ontwikkeling van de zorgkosten. Met als resultaat een tweetal moties die unaniem door de raad zijn aangenomen. Daarmee is een verzoek neergelegd bij het college om een kerntakendiscussie op te starten en in te zetten op een betere sturing en monitoring in het sociaal domein.

Het is goed om te lezen dat de voorbereidingen om invulling te geven aan deze moties zijn gestart. In de programmabegroting zijn de maatregelen zoals opgenomen in de notitie kostenbeheersing sociaal domein ook verwerkt. Deze maatregelen moeten leiden naar een besparing op de zorgkosten. De SGP fractie heeft de afgelopen jaren steeds aangedrongen op monitoring van de risico’s en bijsturing van de zorgkosten.  De voorliggende begroting toont het belang nog maar eens pijnlijk aan.

Tijdens de behandeling van de kadernota is vrijwel al het voorgestelde nieuwe beleid geparkeerd in afwachting van de reeds genoemde kerntakendiscussie. De SGP heeft moties hieromtrent mede ondertekend. Wel is in deze begroting opgenomen het realiseren van een toiletvoorziening voor Memento Mori alsmede het weer in gebruik nemen van de historische ingang van Memento Mori. De SGP fractie dankt de fracties voor het steunen van de amendementen die hiervoor zijn ingediend.

Als we de begroting en met name de kengetallen op hoofdlijnen beschouwen kunnen we concluderen dat de financiële positie er beter uitziet voor nu. We pakken er een kengetal uit. De Solvabiliteit stijgt van 28,3% in 2020 naar 35,4% in 2023. Voor de luisteraars, dit kengetal geeft een indicatie van de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Oftewel hoe hoger hoe beter. Het is een beetje afhankelijk van welk toetsingskader je gebruikt. Volgens de VNG zitten we met deze percentages goed. De provincie oordeelt dit neutraal.

Over de gehele meerjaren periode is een verbetering van de financiële kengetallen te zien. Mede veroorzaakt door de positieve ontwikkelingen in de grondexploitatie(s) en precario inkomsten op kabels en leidingen. Gelukkig waren we er op tijd bij. En toch beste mensen zijn we er nog niet. Het blijft een momentopname. Financiële tegenvallers kunnen roet in het eten gooien zoals wij bij de kosten stijging van het afvalbeleid gemerkt hebben. Een noodzakelijke belasting verhoging ligt voor ons omdat o.a. de egalisatiereserve geen uitkomst meer bied.

De overige belastingen zijn aangepast met het inflatiepercentage. Onze reserve positie ziet er goed uit, de meerjarenbegroting lijkt op orde, als we de taakstelling op de inkoop tenminste realiseren. En toch de onzekerheden, niet alleen in het sociaal domein, maar zeker ook mondiaal maakt dat we ons niet te snel rijk moeten rekenen. Waakzaamheid blijft hierbij geboden.

Voorzitter ik ga afsluiten.

We hebben gisteren dankdag voor Gewas en Arbeid gehad. Een dag om stil te staan bij de zegeningen die wij mochten ontvangen. Ook als gemeente Bunschoten mogen wij onze Heere nog dankbaar zijn voor de zegeningen die Hij ons iedere dag geeft. Een mooie gemeente om in te wonen met een hoog voorzieningen niveau voor jong en oud. Desondanks blijven er nog mensen die er nog anders over denken of deze zegeningen niet willen zien. Wij realiseren ons terdege dat wij het niet iedereen naar de zin kunnen maken.
Vanuit de programmabegroting ligt er weer het nodige werk te wachten.

Dat wij als SGP min of meer positief tegen deze begroting staan, wil nog niet zeggen dat wij met alle huidige voorstellen eens zijn. Er valt altijd nog wat te wensen of aan te passen. Bij de verdere uitwerking en besluitvorming zullen wij positief kritisch ons geluid laten horen en onze mening geven over haalbaarheid en wenselijkheid. In de programmabegroting zijn ook de wensen vanuit het oude coalitieakkoord verwerkt. De coalitie tussen CU en VVD is niet meer. Een nieuwe coalitie is in wording. Er wordt hard gewerkt aan een nieuw coalitieakkoord. Aanpassingen in de begroting zijn mede gelet op het voorgaande voor de toekomst niet uit te sluiten.

De SGP zal zich constructief blijven opstellen en inzetten voor blijvende waarden.
Dit in het belang van onze inwoners. Bij de start van de vorige coalitie heb ik het reeds genoemd. Bouwen aan vertrouwen in de gemeente Bunschoten moet hierbij het uitgangspunt zijn. Dat er met het werk dat voor ons ligt verder gebouwd mag worden aan het vertrouwen van de burger in de overheid. Want onderling vertrouwen bevordert de leefbaarheid en stabiliteit van de samenleving. Alleen op basis van vertrouwen kan immers iets tot stand worden gebracht.

Tenslotte voorzitter, wensen wij een ieder die een rol heeft in uitwerking van beleid en uitvoering van de programmabegroting, wijsheid en Gods onmisbare zegen toe.