9 juli 2019

Beschouwingen Kadernota 2020 - 2023

Voorzitter, geachte aanwezigen,

Terwijl de met TGG verzwakte Westdijk na drie jaar nog steeds zijn giftige stoffen lekt en zijn uitweg vind in het randmeer, er nog steeds botters zijn in de Museumhaven, er na ruim 20 jaar eindelijk denkbeeldig witte rook uit de schoorsteen van de melkfabriek komt, en de verpaupering aangepakt wordt, het dreigingsniveau nog steeds op niveau 4 staat met reële kans op een terroristische aanslag Zijn wij hier voor de behandeling van de Kadernota begroting 2020-2023. Ook vandaag een soort van D-Day op meerdere fronten. Waar de nodige keuzes en besluiten moeten worden gemaakt. En direct valt op dat het tij gekeerd is en de tegenvallers zich opstappelen. De coalitie die vorig jaar op financieel ruimere voet wenste te gaan, wordt geconfronteerd met de nodige financiële tegenslagen. Dit betreft alleen al de lopende zaken. Dan hebben we het nog geen eens over de ontwikkelingen en transities die er nog aan zitten te komen. De zeven vette jaren zitten er zoals het er nu voor staat niet in. Een kadernota die niet stemt tot vreugde ondanks de hoogconjunctuur. Een kerntakendiscussie zou eerder op zijn plaats zijn.

Precariobelasting / Taakstelling

Tot en met 2019 werd de precario-opbrengst uit kabels en leidingen niet als begrotingsresultaat meegenomen omdat de opbrengst onzeker was. In 2020 en 2021 wordt dit wel gedaan. Naar onze mening ten onrechte omdat het volgens het Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader een incidentele bate is. Tussen haakjes, een deel zouden we nog teruggeven aan de burger. Hierover is nog geen besluit genomen. Als we deze incidentele bate niet meerekenen dan komt het saldo in 2020 uit op een negatief resultaat van € 351.000. Verder zien we dat de taakstelling m.b.t. de besparing op inkoop WMO en Jeugd keihard nodig is. Als we die niet realiseren, en de kans hierop is reëel aanwezig, dan zouden ook 2021, 2022 en 2023 maar zo rode cijfers schrijven. De SGP fractie vindt dat monitoring van de zorgkosten, beheersing van de risico’s en tijdige bijsturing van essentieel belang en dienen daarom de motie “Monitoring zorgkosten” in.

Wat het hoofdstuk Majeure ontwikkelingen betreft is Mineure ontwikkelingen beter op zijn plaats. behoorlijk veel financiële tegenvallers. Graag een reactie van onze financiële wethouder die dit allemaal ziet gebeuren.

Afvalbeleid

Destijds hebben wij met de mogelijkheden van toen steun uitgesproken voor het afvalbeleid. Wij hadden op voorhand om een proef gevraagd, wat door de toenmalige coalitie en college van tafel werd geveegd. De afvaltrein was al niet meer te stoppen. Beloften over de prijs zijn niet nagekomen. Nu een enorme verhoging van het tarief. Ook op de uitvoering is de nodige kritiek geweest en zijn we nog steeds niet over te spreken. Teleurstellend om dit nu te moeten constateren. Ons vertrouwen in het college is kennelijk te groot geweest. Wij zijn altijd voor doorontwikkeling van het afvalbeleid geweest, waarbij alle mogelijkheden moeten worden onderzocht en zullen ons daarvoor blijven inzetten. Volgens ons is er meer aan de hand dan een kwestie van wennen aan het systeem zoals wethouder Koops recent in een interview aangaf.

Ontwikkelingen Sociaal domein

De zorgkosten lopen zonder maatregelen te nemen steeds verder uit de pas. De SGP fractie heeft zich het afgelopen jaar hard gemaakt om met elkaar de discussie aan te gaan hoe dit tij te keren. De memo “Beheersing kosten sociaal domein” heeft duidelijk gemaakt waar ingrepen mogelijk zijn. De voorstellen die uiteindelijk in de kadernota voorliggen kunnen in principe onze goedkeuring dragen. Terecht gaan de bezuinigingen op mantelzorg en op de zwaksten in de samenleving niet door. De SGP fractie is content met het feit dat de investering in de Sociale Basis Infrastructuur (SBI) vanaf 2020

gedekt kan worden binnen de bestaande budgetten. Investeren in de SBI is een van de knoppen om vernieuwing in laagdrempelige zorg mogelijk te maken en daardoor doorverwijzingen naar dure zorg te beperken. Duidelijk moet zijn dat voor de SGP de zorgplicht, het zorgniveau en kwaliteit belangrijke uitgangspunten blijven. Daar waar mensen er met hun sociale omgeving niet uit komen moet er hulp worden geboden. “Niemand mag buiten de boot vallen”.

Sinds november vorig jaar is het integraal beleidskader Sociaal Domein van kracht. Naar onze mening pretendeert dit beleidskader meer dan dat ze in werkelijkheid doet. Integraal betekent in onze ook echt integraal en daar past hokjes denken niet bij. Als bijvoorbeeld een stad als Amsterdam beperkingen aan reclame uitingen oplegt omdat ze vindt dat reclame voor “Junk food” niet past in haar beleid om obesitas terug te dringen onder jongeren, waarom zou de gemeente Bunschoten dan geen beperkingen opleggen als het gaat om reclame voor drank, drugs en Junkfood en daarmee gerelateerde zaken als festivals (Dance Valley). Reden: omdat deze reclames niet passen in ons beleid om overmatig alcoholgebruik, drugsgebruik en obesitas terug te dringen. De SGP fractie dient daarom de motie Reclame in.

Integraal Huisvestingsplan

De rekenkamercommissie heeft destijds in haar kritische rapport over plan Zuyderzee gewaarschuwd voor een handelen van college van burgemeester en wethouders vanuit een ‘meedelende sfeer’ richting de raad. Eerst maak je toch een visie, schat je risico’s in, maak je berekeningen en dan volgt besluitvorming in de gemeenteraad? Door steeds met nieuwe kredietaanvragen te komen valt het IHP uit financieel oogpunt telkens uit de toon.

De SGP staat voor kwalitatief goed onderwijs. Nieuw te bouwen scholen dienen vooral duurzaam, functioneel en flexibel te zijn. Echter, de bouwkosten ontwikkelen zich explosief en de wettelijke verplichtingen nemen steeds toe. Voor scholen te bouwen vanaf 2020 moet worden voldaan aan de BENG-normen en deze moeten ook gasloos worden gerealiseerd. Voor de nieuw te bouwen school Grondtoon/Groen van Prinsterer wordt € 1M extra gevraagd. In hoeverre kunnen er bezuinigingen op het ontwerp worden doorgevoerd? Ook wordt bijna € 0,9M geïnvesteerd in uitbreiding met 4 lokalen voor buitengewoon onderwijs. Volgens de schoolbesturen is het slagen van het traject om buitengewoon onderwijs over te hevelen naar Bunschoten een complex proces en afhankelijk van acht (8) succesfactoren. Eén (1) daarvan is huisvesting en betreft twee (2) lokalen.

Twee (2) lokalen dus en niet vier (4) lokalen. Dit zou op voorhand al een besparing op kunnen leveren van bijna € 450.000. De SGP fractie wil gelet hierop het amendement “Extra lokalen” indienen.

Verder stemt het ons teleur dat we ook nu weer achteraf worden geconfronteerd met extra uitgaven als gevolg van de verhoging van de normering. Nota bene hebben we vorig jaar nog de sprong met 40% gemaakt en toen was ook bekend dat BENG de norm zou worden. De vraag om een nieuw IHP waarin opnieuw de afweging tussen verbouw en nieuwbouw wordt gemaakt, waarbij wat de SGP fractie betreft ook de afschrijvingstermijn van 40 jaar opnieuw wordt betrokken, is meer dan noodzakelijk en toegezegd door de wethouder in de laatste cie Samenleving.

BBS

Het BBS-dossier stelt op een andere wijze teleur. Veel duw en trekwerk was nodig om informatie boven water te krijgen over de tweede directeur en het cultuurtraject. We refereren nogmaals aan uw memo van 17-12-2018 waarin u als college zich voornam maatregelen te nemen zodat de raad zich niet op afstand voelt staan. U mag zelf de conclusie trekken.

Motie Relatietherapie

Het is zeer spijtig om vast te stellen dat het aantal echtscheidingen in de gemeente Bunschoten het afgelopen jaar weer zijn gestegen (gemiddeld > 1 per week). Het is even zo teleurstellend dat we nu al precies een jaar wachten op de terugkoppeling van onze motie Relatietherapie. En ook is de website van De Boei nog steeds niet gericht op voorkomen maar alleen op faciliteren van echtscheiding. Blijkbaar voelt het college de ernst van de situatie onvoldoende. Dit wekt geen vertrouwen.

Ontwikkelingen algemene uitkering

Als ik de ontwikkelingen van de algemene uitkering en met name de effecten van de meicirculaire zie krijg ik echt een Fisherman’s Friend gevoel en schieten de tranen in mijn ogen. Waarbij het budgettair resultaat voor de kadernota voor 2020 nadelig is. Toch fijn dat we in de afgelopen jaren een behoorlijke reserve hebben kunnen opbouwen waarmee we gelukkig wat klappen op kunnen vangen..toch.

Nieuw beleid wensen

Bij het onderdeel nieuw beleid wensen, willen wij een tweetal amendementen indienen te weten Amendement toiletvoorziening Memento Mori en Amendement ingang Memento Mori. En in het kader er is altijd wel wat te wensen nog een tweetal moties met betrekking tot bijdrage pont Eemdijk en openingstijden aanbiedstation. Tevens het verzoek aan de wethouder om extra geld bij de provincie te vragen voor fietspaden om de financiële pijn te verzachten. We staan positief tegen de wensen waarbij de (verkeers) veiligheid verbetert wordt. De wensen van uitbreiding Museum Spakenburg en de Ouwe Sjool parkeren we maar even.

Huurwoningen

De wachttijd voor een huurwoning is de voorbije jaren enorm gestegen. Is deze in Bunschoten mede zo gestegen door de overgang naar het regionale woonruimteverdeelsysteem? Hoeveel huurders van buiten de gemeente staan voor een woning in Bunschoten ingeschreven?. En hoe verhoudt dit aantal zich tot de tijd dat er nog niet sprake was van het regionale woonruimteverdeelsysteem?

Begraafbeleid

Het begraafbeleid of beter gezegd het ruimen van graven blijft ons bezighouden. Vraag aan het college is of er onderzocht kan worden hoe de grond van De Akker beter benut kan worden? Dit leidt tot meer begraafcapaciteit en mogelijk ook tot minder kosten. Mogelijk dat gezien de totale capaciteit die er nu is het ruimen van graven stop gezet kan worden. Wij willen daarom de ontvangen Memo over de capaciteit van de begraafplaatsen ter bespreking vragen.

Uitdagingen

Tenslotte ook aandacht voor de hedendaagse maatschappelijke uitdagingen waar onze gemeente ook mee wordt geconfronteerd en mee aan de slag zal moeten. Zoals het klimaatakkoord. Drieënhalf jaar na het akkoord in Frankrijk, heeft Nederland sinds vorige week zijn eigen klimaatakkoord. Elke burger zal hier iets van merken. Het overgaan op andere energiebronnen zal financieel een dure operatie worden en volgens het onderzoek van het Economisch Instituut van de Bouw zijn de verduurzamingskosten veel hoger dan nu wordt voorgespiegeld door het kabinet en gebaseerd op uitgangspunten die niet realistisch zijn. Graag verneemt de SGP wat de houding van het college is ten opzichte van de biogascentrale. Wordt of is het bedrijf bijvoorbeeld wel of niet ingebracht als inbreng uit Bunschoten voor de RES? Is er verhuizing van het bedrijf nu wel of niet in beeld?

Verder huisvestingsproblemen, demografische vraagstukken, de krapte op de arbeidsmarkt en de toenemende migratie en de problemen en spanningen die dit met zich mee brengt.

Omgevingswet

Een andere belangrijke ontwikkeling is de invoering van de Omgevingswet die met rasse schreden nadert. En dat vraagt veel van onze bestuurders, vooral op gemeentelijk niveau. Ook hier zullen tijdig voorbereidingen voor moeten worden getroffen. Er valt nog genoeg te zeggen maar het is tijd om af te ronden.

We leven nog in de tijd van de genade. D-Day is geweest en kijken uit naar V-Day. Hoe lang nog. De wereld verandert met de dag. Gelukkig hoeven wij het niet van onszelf te verwachten, maar mogen we ons werk in biddend opzicht doen in afhankelijkheid van onze Heere. Dat wij mogen vertrouwen op de Heere en op ons verstand niet. Dan komen wij niet bedrogen uit en daar kunnen wij op bouwen en dat geeft vertrouwen. We hopen dat ons werk en het werk van de raad, van u als college en onze ambtenaren gezegend mag worden, tot eer van Hem en tot welzijn van onze burgers.