21 november 2017

Beschouwingen begroting 2018

SGP Beschouwingen begroting 2018

Onze gemeente staat weer voor de nodige financiële en organisatorische uitdagingen. De programmabegroting 2018-2021 geeft hier weer de nodige inzichten in.

Lees hieronder de bijdrage van fractievoorzitter Jan-Bert Heinen tijdens de raadsvergadering van 2 november jl.

Voorzitter,

Dit jaar zijn er al de nodige activiteiten geweest rond 500 jaar reformatie. Op dinsdag 31 oktober was het precies 500 jaar geleden dat de start van de Reformatie plaats vond. In een mooie bijeenkomst in de Zuiderkerk mochten wij dit dinsdag herdenken. De reformatie die een ingrijpende verandering teweeggebracht, die ook onze gemeente tot op de dag van vandaag gevormd heeft, en waar wij onze eigen identiteit en uitstraling aan te danken hebben. Een gemeente waar we trots op mogen zijn.

Laatste begroting van deze raadsperiode

Vandaag ligt de laatste begroting van deze raadsperiode voor ons. Onze gemeente staat weer voor de nodige financiële en organisatorische uitdagingen. De programmabegroting 2018-2021 geeft hier weer de nodige inzichten in. Het uitgangspunt van de SGP is, dat wij met vertrouwen blijven werken aan de toekomst en zelfstandigheid van onze waarde(n)volle gemeente.

Samenwerking

Samenwerking in de regio zoals bijv. met de BLNP gemeenten, is noodzakelijk om zelfstandig te kunnen blijven, en taken naar behoren te kunnen uitvoeren. Samenwerken is mooi. Maar ook hier blijft waakzaamheid geboden, dat wij ons niet teveel vastleggen en zelf de regie blijven houden.

Projecten

Diverse projecten komen tot een afronding of worden gestart. We denken hierbij o.a. onderdelen van het plan Zuyderzee, Rengerswetering, het tweede gebouw van het zorgcentrum aan de Bikkersweg, de nieuwbouw van de brandweerkazerne, zorgappartementen bij Zorgcentrum De Haven. De eventuele herkansing van Eemdijk-Oost. De geplande evaluatie en uitvoering van het afvalbeleid en met name het omgekeerd inzamelen wat door de SGP positief kritisch worden gevolgd. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen dat maatwerk en goede communicatie een belangrijke succesfactor blijft voor het welslagen van de ingeslagen weg. Daarnaast moeten we open staan voor nieuwe ontwikkelingen en innovaties. Een ambitieus lopend project is het Masterplan behoud Museumhaven Spakenburg waar we spoedig meer van zullen horen.

Verkeersveiligheid

We zijn blij dat de veiligheid van o.a. de Zevenhuizerstraat wordt aangepakt. Een pakket aan maatregelen om de veiligheid voor dat gedeelte van de gemeente Bunschoten te vergroten. omdat wij als SGP vinden dat onze bewoners daar recht op hebben. Voor het bezoek van onze Koning en Koningin is het niet gelukt om de Frans Jacobsweg te reconstrueren. Via de koninklijke weg zal dit in 2018 gaan gebeuren wat mede gelet op de huidige staat meer dan noodzakelijk is.

Het project van het Waterschap Vallei en Eem niet te vergeten met betrekking tot de vervuilde Westdijk wat de nodige hoofdbrekens kost. Uitgangspunt voor de SGP is nog steeds dat de vervuilde grond weg moet.

Sluitende begroting

In het kader van ‘financieel het huis op orde’ is het goed dat er wederom een sluitende begroting voor ons ligt. Een stuk waar weer het nodige werk in zit en met dank aan alle betrokkenen aanvaard. Het is

fijn om daarom te constateren dat sinds het aantreden van de SGP gewerkt wordt met een structureel sluitende begroting.

Precariobelasting

Mede door de invoering van de precariobelasting wordt onze reservepositie verder versterkt. Mede op aandringen van de SGP is de verantwoordelijke wethouder toch overstag gegaan om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Het is uiteindelijk de verdienste van de raad dat hier werk van is gemaakt. Naar het laat aanzien net op tijd waar we anders miljoen waren misgelopen. Het wachten is nu op de uitspraak van het hoger beroep.

Economie

De Nederlandse economie is weer op stoom. Dat merken we ook aan de positieve ontwikkelingen van de grondexploitaties. Het aandeel op de vermogenspositie van deze erfenis uit het verleden worden gelukkig minder. De verkoop neemt gelukkig toe, maar we zijn er nog niet. Verassingen uit de Regio zoals de uitbreiding van Vathorst West, die ook de veiligheid van de Zevenhuizerstraat kan doorkruisen, kunnen gevolgen hebben voor onze eigen ambities. Ook hier zullen wij op moeten komen voor onze eigen belangen.

Sociaal domein

Binnen het sociaal domein gaan vele miljoenen om. Bijna 30% van de begroting. Belangrijke dossiers zijn zorg voor de jeugd (jeugdbeleid), zorg voor volwassenen (WMO-beleid), werk en bijstand, schuldhulpverleningen en minimabeleid. Als we afgaan op de indicatoren steekt Bunschoten gunstig af bij de rest van Nederland. Geen reden om tevreden achterover te leunen, maar juist een stimulans om ons in te blijven zetten voor de zwakkeren in onze samenleving.

Preventie is een van de sleutelwoorden om dure zorg te beperken. De kans dat het op onderdelen tegenvalt is reëel en kan maar zo tot tegenvallers leiden.

Onderwijs

Op het gebied van Onderwijs staan we voor belangrijke veranderingen o.a. op het gebied van de huisvesting. Het huisvestingsplan vraagt forse investeringen in de komende jaren en inmiddels is al wel duidelijk dat de bedragen genoemd in deze begroting ruim zullen worden overschreden.

Risicoanalyse

De SGP had verwacht in deze begroting al een integrale risicoanalyse terug te vinden. Dat is helaas nog niet het geval. Maar na jarenlang aandringen zijn de eerste stappen, waaronder het bepalen van de kaders gezet.

De SGP is blij dat er serieus werk gemaakt wordt van de risicoanalyse. De beleidsterreinen Sociaal domein en Onderwijs blijken dit te bevestigen. Nogmaals een goede risicoanalyse zal het inzicht in de risico’s drastisch verbeteren en een goede onderbouwing zijn voor de hoogte van het te vormen weerstandsvermogen.

Financiën

Alle financiële kengetallen geven aan dat de financiële positie van de gemeente Bunschoten voor verbetering vatbaar zijn. En hoewel het economisch gelukkig weer goed gaat, maakt een zwaluw nog geen zomer. Met dit gegeven als onderlegger zal de SGP-fractie moties en amendementen, zoals we

dat ook bij de kadernota hebben gedaan beoordelen op: a. is het noodzakelijk, b. komt het de veiligheid en/of gezondheid van burgers ten goede en c. worden de lasten eerlijk verdeeld en d. komt het ten goede van onze identiteit.

Voorafgaand aan deze begroting hebben wij als SGP de nodige inbreng gehad tijdens de behandeling van de kadernota. O.a. de verlaging van de hondenbelasting is daar een voorbeeld van. Diverse keuzes zijn met raadsmeerderheid gemaakt. Er valt altijd nog wat te wensen.

Drugsproblematiek

Openbare orde en veiligheid blijft een belangrijk onderwerp. Met betrekking tot de drugproblematiek inzet mogelijkheden van drugshonden door de politie bij controles. We hopen dat 2018 het jaar wordt waar dit middel wordt ingezet. Bijv. bij de reguliere alcoholcontroles in ons dorp, kan een snuffelende hond eenvoudig vaststellen of er gesnoven is om het maar even simpel uit te drukken.

Dankdag

We hebben gisteren dankdag voor gewas en arbeid gehad. Een dag om stil te staan bij de zegeningen die wij mochten ontvangen. Ook als gemeente mogen wij onze Heere nog dankbaar zijn voor de zegeningen die Hij ons geeft. Een mooie gemeente om in te wonen met een hoog voorzieningen niveau, voorzieningen voor ouderen en gehandicapten, en ga zo maar door. Desondanks blijven er nog mensen die er nog anders over denken of deze zegeningen niet willen zien. Wij realiseren ons terdege dat wij het niet iedereen naar de zin kunnen maken.

Programmabegroting

Vanuit de programmabegroting ligt er weer het nodige werk te wachten. Dat wij als SGP min of meer positief tegen deze begroting staan, wil nog niet zeggen dat wij met alle voorstellen eens zijn. Bij de verdere uitwerking en besluitvorming zullen wij positief kritisch ons geluid laten horen en onze mening geven over haalbaarheid en wenselijkheid. De SGP zal zich daarin constructief blijven opstellen. Dit in het belang van onze burgers.

Raadsverkiezingen en 100 jaar SGP

Volgend jaar zijn er weer raadsverkiezingen. Wij hopen als SGP ook het 100 jarig bestaan te mogen vieren. De partij die landelijk in 1918 werd opgericht en nog steeds bestaat, ook in onze gemeente. Als plaatselijke SGP fractie kunnen we terug kijken op een boeiende en intensieve raadsperiode waar wij in samenwerking met andere partijen besluiten hebben genomen en het nodige voor onze gemeente hebben bereikt. Vanuit onze constructieve grondhouding hebben wij als SGP diverse keren het verschil kunnen maken. De SGP heeft in de afgelopen periode laten zien dat zij verantwoordelijkheid kan en wil nemen. Wij gaan daarom gesterkt en met vertrouwen de verkiezingen tegemoet en we hopen ook ons werk te mogen continueren in de gemeente Bunschoten na de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Tenslotte

Wensen wij een ieder die een rol heeft bij het werk in en voor onze waarde(n)volle gemeente, veel wijsheid en Gods onmisbare zegen toe.